معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار:

دستگاه‌هاي اجرايي براي ايجاد مشاغل پايدار خانگي برنامه ارائه کنند

کد خبر: 155461 تاریخ انتشار: 1399/12/02
نمایش: 1699
اخبار
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار چهارمحال و بختياري با اشاره به مشکلات اقتصادي ناشي از شيوع ويروس کرونا و از دست رفتن فرصت‌هاي شغلي گفت: دستگاه‌هاي اجرايي با ارائه راهبردها و مديريت صحيح منابع براي ايجاد مشاغل پايدار خانگي تلاش کنند.
جعفر مرداني روز شنبه در نشست هم‌انديشي سلامت رواني و اجتماعي خانواده در دوران کرونا، هدف اين نشست‌ها را بيان راهبردهاي حمايتي براي پيشگيري و مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از شيوع اين ويروس دانست و افزود: در دوران شيوع کرونا برخي از افراد، شغل و درآمد خود را از دست داده‌اند و لازم است با همکاري دستگاه‌هاي متولي براي شناسايي خانواده‌هايي که مي‌توانند اشتغال خانگي داشته باشند، اقدام شود.

وي تصريح کرد: برگزاري دوره‌هاي آموزشي و توجيهي در زمينه مشاغل خانگي مي‌تواند به توانمندسازي خانواده‌ها منجر شود و بخشي از مشکلات اقتصادي و به‌تبع آن آسيب‌هاي روحي، رواني و جسمي افراد را نيز کاهش دهد.

مرداني بر تقسيم کار و مشخص شدن وظيفه و مأموريت هر دستگاه در حوزه ايجاد مشاغل خانگي تا پيش از پايان سال ۹۹ در استان تأکيد کرد و گفت: کار گروهي نيز با هدف شناسايي ظرفيت‌هاي مشاغل خانگي در استان با محوريت دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري تشکيل مي‌شود تا بتوان براي توسعه اين نوع مشاغل و رفع مشکلات آن‌ها برنامه‌ريزي دقيق‌تري انجام داد.

وي در ادامه يادآور شد: ممنوعيت برگزاري مراسم عزاداري براي فوت‌شدگان در دوران کرونا موجب شد تا بسياري از بازماندگان با مشکل افسردگي و استرس روبه‌رو شوند که بايد براي کاهش عوارض ناشي از اين مشکل، چاره‌انديشي شود.

مرداني، بروز برخي عوارض روحي و رواني در افراد بهبوديافته از کرونا، گسترش آسيب‌هاي فضاي مجازي، تغيير سبک زندگي و افزايش افسردگي بين دانش‌آموزان و دانشجويان را از ديگر مسائل و مشکلات ناشي از شيوع کرونا دانست و گفت: اگر براي مهار اين مشکلات برنامه‌ريزي نشود در آينده، جامعه با انبوهي از معضلات و آسيب‌هاي اجتماعي مواجه خواهد شد.

معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار چهارمحال و بختياري از مسوولان دانشگاه علوم پزشکي استان خواست براي کاهش استرس و افسردگي در جامعه به‌صورت هدفمند برنامه‌ريزي کنند و آموزش‌وپرورش نيز با همکاري پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات (فتا) به نحوه مطلوب از فرصت‌هاي فضاي مجازي استفاده کند و علاوه بر شناخت چالش‌ها و تهديدات اين فضا، براي دانش‌آموزان بازمانده از تحصيل نيز اقدامات موثري را در نظر بگيرد.

مرداني همچنين ايجاد فرهنگسراي خانواده را از جمله پيشنهادهاي قابل‌ تأمل در نشست هم‌انديشي سلامت رواني و اجتماعي خانواده در دوران کرونا عنوان و تصريح کرد: اين طرح در نشست کارگروه فرهنگي و اجتماعي استان بررسي خواهد شد و به زودي براي ايجاد آن با هدف تمرکز فعاليت‌هاي مشاوره و روان‌شناختي دستگاه‌هاي اجرايي برنامه‌ريزي مي‌شود.

مديرکل دفتر امور اجتماعي استانداري چهارمحال و بختياري نيز در اين نشست افزود: بسياري از مناسبات اجتماعي و همچنين وضعيت معيشتي خانواده‌ها در دوران کرونا تغيير کرده است که در پي آن زمينه براي آسيب‌پذيري اعضاي خانواده نيز رو به افزايش است.

شهرام مقدس بر ضرورت اجراي برنامه‌هاي پيشگيرانه با هدف حفظ و ارتقاي سلامت رواني خانواده‌ها و جامعه تأکيد کرد و گفت: در دوران کرونا برخي نيازهاي اساسي خانواده‌ها با رکود روبه‌رو شده است و بايد با هم‌افزايي و تعامل دستگاه‌هاي اجرايي براي ارائه ايده‌هاي کارآفريني و اميدآفريني اقدام کرد.

وي يادآور شد: ايجاد مشاغل خانگي علاوه بر توسعه مديريت صحيح اوقات فراغت خانواده‌ها مي‌تواند به معيشت آنان در دوران کرونا نيز کمک کند.

گفتني است، چگونگي ارائه خدمات مشاوره‌اي براي افراد آسيب‌ديده از کرونا به ويژه بازماندگان و بهبوديافتگان، استفاده از ظرفيت نيروهاي مذهبي براي کنترل تجمعات در برخي مناطق استان، بازبيني در نحوه اطلاع‌رساني موارد خودکشي، کمک به افزايش سرمايه‌هاي معنوي در خانواده‌ها و تأکيد بر ايجاد حلقه اتصال ميان توليدات خانگي و بازار فروش از ديگر مواردي بود که اعضاي حاضر در نشست هم‌انديشي سلامت رواني و اجتماعي خانواده در دوران کرونا به آن‌ها اشاره کردند.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1401/01/03